Wampa Cave

Az a nyomorult sárgaság...

2017. december 07. 19:12 - a koala az expresszről

Gondolom mindenki találkozott már a gyűjtői évei során rettenetesen megsárgult vintage SW figurákkal, amik amúgy tipp-topp állapotban voltak, de hát a színe... leginkább a fehér figurák érintettek a dologban - én legalábbis a Biker Scout/Stormtrooper/Wampa vonalon futottam leginkább bele, de volt már hogy némelyik világosbarna/szürke darabon is felfedeztem, mint Dengar vagy Boushh. 
Nos a jó hír, hogy ezek a figurák menthetőek! 
2017-11-16_14_58_57.jpg
Ez a figura elsőre, nos hogy is mondjam - nem túl szép látvány... de egy kis munkával sokkal jobb állapotba hozható 
 
Magát a sárgulást a műanyaghoz adagolt égés lassító Bróm okozza. Kémiából már a középuskolában sem voltam profi, így a folyamat megfejtését/leírását tőlem ne várjátok, de röviden összefoglalva: a napfény és a neonfény hatására a bróm a műanyag felszínére vándorol. Minél több fény éri, annál jobban besárgul a figura. Ha jól értelmeztem a uv okozza a folyamatot, így érdemes elgondolkozni, hogy a használaton kívüli figurákat (helyhiány, duplikáció, stb) nem lenne-e érdemes valami sötét helyen, dobozban tárolni, ahol nem éri a fény. Ugyancsak javallott végiggondolni, hogy az otthonunkban vitrinben, itt-ott "kiállított" darabokat hogyan tudnánk megóvni a gonosz fénytől!
Mindenesetre ha már megesett a baj mint írtam van megoldás :) 
Kb 10 évvel ezelőtt rájöttek, hogy a hidrogén-peroxid képes megfordítani a folyamatot, de a folyamat igényel némi odafigyelést, mert vannak olyan figurák amik sérülhetnek. Nálam egy nagyon szar állapotban levő Weequaynak kb 1 nap elkezdte oldani a barna festéket (megbarnult kicsit a szmötyi) így ott befejeztem az eljárást. És más barna festésű figuráknál is okozott színváltozást, mint az alább látható Leia - Boushh figuránál is.
2017-12-07_18_18_17.jpg
 A jobb oldali kapott hidrogén-peroxidot, a barna kellemes libafos színné vált...
De lássuk hogyan is működik ez a dolog:
Volt az a sötétsárga biker scout a gyűjteményben, gondoltam ha vele tud kezdeni valamit a cucc, akkor gyakorlatilag bármelyik figurát vissza tudja fehéríteni! 
Én két módszert próbáltam, mindkettő beválni látszik, de valamiért a második nekem kényelmesebb, így én azt preferálom.
Mielőtt ismertetném a módszereket, egy-két biztonsági felhívás: a hidrogén-peroxid maró cucc, így használatához gumikesztyű és védőszemüveg kell! A visszafehérítést ugyanúgy mint a sárgulát az uv indítja be, így a folyamat ideje nagyban függ az uv mennyiségtől. Ami télen az ablakba kitéve hetekig is eltarthat, az nyáron pár óra alatt végbemegy, szóval néha rá kell pillantani, hogy hol tart a folyamat. Ha valaki nem akarja kivárni a nyarat a gyűjteménye pár darabjának renoválásával, az vegyen bátran egy uv izzót, az is segít a folyamat felgyorsításában!
 
1. Vettem egy 20 db-os hyperol tablettát beledobtam egy standard csemegeuborkás :) üvegbe, felöntöttem vízzel, beletuszkoltam a figurákat amennyi nelefért és kitettem a napra. Egy idő után fehéredett, de valahogy zavart, hogy felúsznak a tetejére (természetesen a legrosszabb pózban) és az üveg teteje miatt pont ott nem éri a nap ahol kellene, vagy a sok figura egymás elől takarja ki a napot. A dolog mindenesetre működött, de meg sem próbáltam kiszámolni, hogy hány %-os lett így az oldat, felvesz-e a matériából valamennyit a figura, a következő adag figurát már kevéssé fehéríti stb stb, így maradtam a második megoldásnál.
2. A fodrászkellékes boltokban kapható 12%-os hidrogén-peroxid krém - mivel a párom fodrász, így folyamatos az ellátásom, viszont sem a nevét, sem az árát nem tudom megmondani - amikor megkérem akkor mindig kiporcióz nekem egy adagot :) 
Szóval levágok egy akkora folpack darabot ami kicsit hosszabb a figuránál, szépen bekenem a figurát a h-p krémmel ( erre egy külön ecsete érdemes rendszeresíteni, vagy egy kis csőrös műanyagflakont - én ilyenben kapom - amivel csak szépen rányomom. Egy csipetnyi Vanish Oxy Action fehérítőt szórok rá, betekerem a folpackba és mehet ki az ablakba. A folpack azért kell, hogy ne száradjon meg a cucc mert akkor nem működik. Időnként (ilyenkor napi egyszer) ránézek, forgatom, ha nagyon száraznak vélem akkor kibontom és nyomok rá egy kis krémet és aztán egyszer csak kész :)
 

feher.jpg

A végeredmény

 

worm

ui: de csak óvatosan, nehogy a kedvenc figurád úgy járjon mint Boushh...

Szólj hozzá!
Címkék: help

A bejegyzés trackback címe:

https://wampacave.blog.hu/api/trackback/id/tr6613400139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása